Många unga ser hållbarhet som en självklarhet, men kopplar den sällan till sin egen klädkonsumtion. Trots viljan att agera klimatsmart upplevs vägen dit ofta som komplicerad. Den första september startar därför kampanjen #inspiremore, som syftar till att motivera unga vuxna att konsumera kläder och skor mer hållbart, med fokus på de plagg som redan finns i garderoben.
Kampanjen är en del av projektet Remore, som riktar sig till kläd- och skobutiker. Målet är att underlätta för konsumenter att förlänga livslängden på sina kläder och skor genom cirkulära tjänster, samt att stötta butiker och företag i deras cirkulära omställning.
I samband med kampanjstarten lanseras också Remore Social Media Playbook – en guide som ger företag värdefulla insikter om hur de kan kommunicera sina hållbarhetsvärderingar via sociala medier. Genom workshops och tester har Remore identifierat vad som engagerar målgruppen och vilket innehåll som bäst väcker deras intresse.
– Syftet med Remore Social Media Playbook är att ge konkreta tips på hur företag kan öka sina kunders kunskap och motivera dem till att göra mer hållbara konsumtionsval, säger Adrian Zethraeus, projektsamordnare för Remore.
Ska inspirera unga vuxna att konsumera hållbart
Kampanjen #inspiremore vill på ett enkelt sätt visa hur små insatser kan göra stor skillnad. I fokus står att förlänga livslängden på sin garderob – genom att uppgradera plagg man redan har eller bära dem på nya kreativa sätt.
Kampanjen består av två delar:
- En cirkulär stilutmaning på TikTok där deltagare uppmuntras att tänka nytt kring de plagg de redan har i garderoben.
- Fysiska event på köpcentrumen Nordstan och Frölunda torg, där besökare kan testa olika sätt att förlänga livslängden på sina kläder och skor.
– Genom kampanjen #inspiremore vill vi testa våra insikter i praktiken och samtidigt bjuda in företag att delta eller inspireras till egna hållbarhetsinitiativ, säger Adrian Zethraeus.
Om du som företag ansluter dig till Remore får du tillgång till informationsmaterial och verktyg, möjlighet att delta i seminarier, samt tillgång till ett nätverk av cirkulära tjänsteleverantörer och företag med samma mål. Det är kostnadsfritt och inte bindande.
Ta del av Remore Social Media Playbook här
Tidpunkt för eventen:
- Nordstan: 12–15 september
- Frölunda Torg: lördagar och söndagar under vecka 38–43
Remore är initierat av Science Park Borås som en del av initiativet Textile Movement och sträcker sig mellan 2023-2025 med stöd av Västra Götalandsregionen. Insikterna som kring ungas vilja att agera klimatsmart bygger på en förstudie från Science Park Borås inom ramen för projektet Framtidens cirkulära köpcentrum. Projektet genomförs tillsammans med Göteborgsregionen och Visual Arena med samarbetspartners från Borås TME, Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och lokala centrumledare.