Utställningen The Lab är live – ta en titt in i framtiden

Utställningen The Lab i Borås

Hur kan framtidens digitala produktpass se ut? Och vad för information kan du ta del av? Nu finns det en chans att se utställningen, The Lab, där kring 22 nordiska varumärken inom mode, textil och inredning ställt ut sina produkter utrustade med digitala produktpass inom projektet Data to Business.

Snart kommer nya EU-lagkrav kring så kallade digitala produktpass (DPP). Men redan nu kan du besöka utställningen The Lab i Borås Textile Fashion Center och se hur digitala produktpass kan komma att se ut.

Utställningen visar hur nordiska varumärken inom mode, sport, textil och inredning använder data strategiskt för att skapa nya affärsmodeller, stärka kundlojaliteten och öka sitt marknadsvärde.  

–  Produkterna och varumärkena som visas här är inte det slutgiltiga svaret – de representerar ett första försök. Prototyperna är pilotversioner av digitala produktpass, delade av innovativa varumärken som öppnar upp sina processer och bjuder till återkoppling, säger Jonas Larsson, projektledare för Data to Business där Högskolan i Borås är en part. 

Med en QR-kod som skannas med mobilkameran kan du få information om allt från koldioxidutsläpp, materialinformation, klimatavtryck, fabriksarbetarnas löner till hur produkten kan återvinnas. 

Välkommen att se produkterna, skanna QR-koderna och utforska framtidens spårbara lösningar i The Lab. Utställningen invigdes 4 september och står öppen till slutet av november. Du kan också gå en digital rundvandring genom att klicka här: Digital Exhibition – Borås  

Och vinnaren är..

Vid öppningen deltog en jury med representanter från forskning, industri och näringsliv. Alla prototyper bedömdes utifrån design, användarvänlighet, innehåll och innovationshöjd. Jurymedlemmarna guidades runt i utställningen där utställarna fick möjlighet att kortfattat presentera sig, berätta om produkten och vad de anser vara unikt med just deras DPP-lösning.  

Dessa varumärken utmärkte sig särskilt: 

  • By Green Cotton A/S, Danmark (June Harrild)
    Prototyp/produkt: Pinstripe sweatshirt and pants
    Höga poäng för användarvänlighet samt design och integration
  • Lindex, Sverige (Cathrine Avedal)
    Prototyp/produkt: Jacka och period proof underwear and shirt bra
    Innovationshöjd (nyhetsvärde)
  • Götessons Design Group, Prototyp och produkt: Floor screen (Mia Marecek och Mikael Nilsson)
    Högt värde för B2C och B2B samt trovärdigt digitalt pass
  • Swedese Möbler AB, Sverige (Anna Ek och Daniel Stenmarker)
    Prototyp/produkt: Fåtölj
    Hög datarelevans    

Utställningen är en del av projektet Data till Business, där 60 nordiska mode-, möbel- och designvarumärken samarbetar över gränser för att hitta lösningar. Genom samarbete mellan länder och företag får de nya erfarenheter, nätverk och verktyg för att omvandla data till en värdefull affärsresurs.

Hur väl förberedd är du på digitala produktpass?  

Vill du vara med i Data to Business nästa år? Som deltagare i får du möjlighet att bygga kompetenser i din organisation, utveckla en prototyp samt testa digitala lösningar på marknaden genom en utställning. Signa upp dig här: Sign up: Data –> Business

Kontakt
Jonas Larsson, Projektledare, Sverige, jonas.larsson@hb.se 
Heidi Sven Pedersen, Projektledare, Danmark heidi@ldcluster.com
Gisle Mariani Mardal, Projektledare, Norge

Läs mer

Läs mer om vad tidigare deltagare tyckte om programmet här
Här kan du läsa mer om projektet Data to Business

Om projektet Data to Business 

Inom det nordiska samarbetsprojektet Data to Business – Data, information och cirkularitet i ÖKS-regionen utforskas hur strukturerad produktdata kan stärka både varumärke och affärsmodell. Projektet sätter fokus på spårbarhet, transparens och cirkulära lösningar – med målet att visa att data är mer än en kostnad för efterlevnad.