För tredje året i rad arrangeras Hållbart Näringsliv, en webbinarieserie som initierats av Science Park Borås och Borås INK. Årets serie syftar till att guida företag genom sitt hållbarhetsarbete via inbjudna experter, samt att visa på goda exempel från näringslivet, däribland Gina Tricot.
Företag har mycket att vinna på ett lyckat hållbarhetsarbete genom att aktivt jobba med att minska negativ miljöpåverkan och samtidigt göra det lönsamt. Hållbar utveckling är mer än bara lagar och regler, arbetet måste också tillfredsställa samhällets behov och intressenters krav för att uppnå de konkurrensfördelar som senare attraherar kunder och leverantörer.
I årets upplaga av Hållbart Näringsliv får vi bland annat höra hållbarhetskonsulten Lotta Amsén från Trossa och Erik Valvring, innovationsstrateg på Science Park Borås.
– Som företagare behöver man sätta sig in i möjligheterna i den cirkulära ekonomin. Ju tidigare man tar till sig ett hållbart tänk, ju tidigare kan man skapa förutsättningar för en konkurrenskraftighet som håller, säger Erik Valvring.
Varje tillfälle består av en föreläsning med en expert, som följs upp ett gästande bolag som beskriver sitt hållbarhetsarbete, och avslutas med en diskussion.
Tre tillfällen
- 22 april – styrning & kommunikation med Lotta Amsén, Trossa AB
och Emma Garrote, Gina Tricot - 28 april – cirkulär och hållbar ekonomi med Erik Valvring, Science Park Borås
och Anna Bilén, Shyness Interior - 3 juni – Agenda 2030 med Lotta Amsén, Trossa AB och TBA
Hållbart Näringsliv arrangeras av Science Park Borås och Borås INK i samarbete med Textile & Fashion 2030, Circular Hub, TEX! Marketplace Borås, Drivhuset Borås, Connect Sverige, IUC Sjuhärad, Miljöbron, Almi Väst, Boråsregionen och Västra Götalandsregionen.