En hållbar logistik för textilbranschen stod på agendan när ännu en upplaga av minikonferensen Textile Challenge ägde rum i DO-tank center på Science Park Borås förra veckan.
Med ökande transporter och utsläpp inom textilindustrin – framför allt med tanke på hur kläder fraktas fram och tillbaka världen över i eviga konsumtionskedjor – är logistiken en viktig del i omställningen till en grönare bransch. Torsdagen den 19 maj samlades företagare och forskare från hela Norden för att diskutera nya vägar framåt under Textile Challenge: Retail & Distribution – ett hybridseminarium arrangerat av Textile & Fashion 2030.
– Eftersom det i sammanhanget finns flera viktiga frågor designade vi en konferens med flera ingångsvinklar, säger Jonas Larsson, moderator för dagen och lektor vid Textilhögskolan.
– Åhörarna lyssnade till vad handlare och distributörer måste göra för att följa kommande lagstiftning och policyer, vad de kan göra nu för att skapa en mer hållbar affär och vad de kan fantisera om att göra i framtiden. Det blev en informativ och intressant mix av lagstiftning, teknik, logistik och lite konsumtionskultur för en mer hållbar textil- och modeindustri, fortsätter Jonas Larsson.
Morgonen inleddes av Erik Lindvall, vd för Guringo Designstudio, som lyfte frågan om hur digitalt mode i ”metaverse” kan komma att påverka branschen – och om det verkligen är så miljövänligt som det påstås. I den fysiska världen har alla delar av logistikkedjan potential till förbättring, men för klädföretagen är just den sista sträckan ut till butik eller kund allra viktigast. Jimmy Klintenberg, vd för Greenway Logistics AB, pratade om vikten av att samordna och effektivisera transporter och leveranser – att köra så få halvfulla lastbilar som möjligt! – varefter Carl Berge på Hugo Delivery gav en djupare inblick i möjligheterna att använda autonoma robotar för stadsleveranser, exemplifierat av den omtalade leveransroboten Hugo som visats upp på gatorna i Borås.
– Tekniken finns och den är laglig. När det här är på plats i större skala tror jag det kommer förändra hur vi lever, sa Carl Berge på scen.
Från producentansvar till second hand
Även Marcus Nordlund från returhanteringsföretaget Easycom fokuserade på fördelarna med digitaliserade och automatiserade lösningar, då främst inom den allt mer omfattande returnering av produkter som köps över nätet. Förmiddagen fortsatte sedan med flera perspektiv från olika delar av branschen: Birgitta Losman, hållbarhetsstrateg vid Science Park Borås, berättade om EU-arbetet med ett större producentansvar, medan vintageexperten och egenföretagaren Louise Wintzell diskuterade hur second hand-marknaden passar in i en hållbar ekonomi (och när den faktiskt inte är så hållbar som den lätt utmålas som).
Flest nyfikna frågor fick Oskar Knubbe från friluftsbutiken Vindpinad, som utvecklat ett eget kvalitetssystem för att sätta ”hållbarhetspoäng” på de produkter han säljer. Han hoppas att hans metod kan användas av fler aktörer i branschen.
– Jag har alltid tyckt att man som konsument inte får tillräckligt med hållbarhetsinformation när man handlar sina kläder. När jag frågade runt sa många att de ville ta hållbarhetsansvar, men att de inte orkade eller hann med det. Vindpinad är min experimentverkstad där jag vill visa att man kan addera värde till produkter genom att tillföra hållbarhetsinformation, sa Oskar Knubbe.
Se hela seminariet i efterhand här:
Text: Christian Naumanen
Textile Challenge är en serie korta konferenser som syftar till att inspirera och utmana textil- och modeindustrin att hitta nya lösningar för en grön omställning. Här lyfts goda exempel från industrin och forskarvärlden fram, blandat med information från industriorganisationer och myndigheter. Textile Challenge – Retail & Distribution var den sjätte konferensen i ordningen. Arrangör är Textile & Fashion 2030 – den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier, som drivs av Smart Textiles, en del av Science Park Borås och Högskolan i Borås, i samarbete med Textilhögskolan, Swedish Fashion Council, RISE Research Institutes of Sweden, TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag samt Svensk Handel.
Nästa Textile Challenge äger rum den 25 oktober 2022, då på temat transparens och spårbarhet.