Textildesignern Anna Bilén och hennes varumärke Shyness är en cirkulär förebild inom den hållbara textilbranschen. För Textile & Fashion 2030 berättar hon om den långa vägen från Textilhögskolan, via modeindustrins mörkaste sidor, till ett eget företagande som tillåter sig att följa livets naturliga gång.
Nedanstående text är ett utdrag ur en längre intervju med Anna Bilén på Textile & Fashion 2030, den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier. Läs hela intervjun på Textile & Fashion 2030:s hemsida.
Anna Bilén startade sin bana på Textilhögskolan i Borås, där hon 1996 tog examen som textilingenjör. Efter att ha arbetat i ett drygt decennium för olika internationella modeföretag valde hon att 2009 – i samband med att hon fick sitt första barn – att säga upp sig och starta eget.
Då hade hon varit med under tekoindustrins outsourcing till Asien, där arbetsvillkoren på fabrikerna försämrades alltmer i takt med att konsumtionen av billiga, importerade kläder ökade.
– Jag såg allt med egna ögon och var till slut tvungen att ställa mig själv frågan: ska det verkligen vara så här? Kan man bo så här trångt? Vara så många personer som delar på en enda toalett? säger Anna Bilén och fortsätter:
– Jag och landade i att jag inte kan komma ifrån att tänka cirkulärt om jag ska jobba inom textilindustrin. Det måste hänga ihop hela vägen, varje del av kedjan måste ha fungerande villkor. Annars är det inte något för mig.
Shyness – ett ärligt varumärke
Shyness Interior blev fundamentet för att kunna fortsätta arbeta med det hon älskade – det textila hantverket – utan att göra avkall på sina principer. Namnet på själva företaget behövde hon inte gå långt efter för att hitta.
– Jag tycker att det här är så otroligt jobbigt egentligen – hela grejen med att driva företag, släppa mina trygga skyddsnät, ändra mitt privata konsumtionsliv totalt för att anpassa mig till en lägre inkomst… Så varför ska jag låtsas om något annat? Jag var på exakt rätt plats den dagen för att våga ta beslutet att registrera Shyness som företagets namn.
Det är alltså inte speciellt märkvärdigt att Anna Bilén idag – 13 år senare – arbetar som hon gör. Med sitt högkvarter i en liten sjöbod på Käringön utanför Orust har hon etablerat Shyness som en cirkulär förebild i den svenska textilindustrin och är en erkänd leverantör av högkvalitativa sängkläder.
Det textila hantverket är centralt i allt Shyness gör. Så även hållbarhetsaspekten. Det senaste stora projektet – Rag Rug – har varit att omvandla gamla sängkläder till nyvävda mattor, ett koncept hon utvecklade under designhackathonet Big DO 2021.
– För mig blev utgångsfrågan väldigt tydlig: Vad är det vettigt att använda uttjänta sängkläder till? På vilken nivå kan det bli en bra affär? säger Anna Bilén.
Mattorna består av påslakan Shyness sålde till ett hotell 2015, men som sju år senare returnerades efter att ha tvättats mer än 2 200 gånger och blev grundmaterialet till tre nya exklusiva, handvävda mattor.
Förutom att vara ett exempel på god design och gediget hantverk är faktumet att hon kunde sälja mattorna för mer än det dubbla ursprungsvärdet på sängkläderna (varje matta består av två påslakan) ett bevis på hur den cirkulära ekonomin kan fungera såväl praktiskt som ekonomiskt.
– Designen är central i sammanhanget – vi kommer aldrig att komma ifrån att vi som konsumenter vill omge oss av fina grejer, säger hon. Sedan var det viktigt för mig var att det fanns ett behov av just mattor, att jag inte skulle producera nya saker bara för sakens skull.
”Vill visa att det går”
Arbetet med Rag Rug-projektet följer Anna Biléns ständiga ledord: cirkularitet, långsiktighet och en smula ödmjukhet. Shyness ska inte vara ett företag som alla andra. Eller som hon själv uttrycker det:
– Jag tycker det är viktigt att visa att det går, att följa livets gång även inom affärsvärlden, säger Anna Bilén. Att arbeta på det här sätt ger en glädje i jobbet och tar bort en stor del av prestationskraven. Och det är härligt att känna hur samtiden har hunnit i kapp, att höra hur mycket det pratas om att balansera arbetslivet med det privata i dag. Tiden är mogen.
Text: Christian Naumanen