Big DO 2021 – nu dubbelt så stort

För andra året gick Big DO av stapeln måndagen 23 augusti. Som en del av regeringsuppdraget Textile & Fashion 2030, en del av Science Park Borås, lockade designhackathonet i år dubbelt så många deltagare. Nytt är också att det genomförs både digitalt och på plats i Textilhögskolans lokaler och i DO-tank center. Företag från hela världen deltar – bland annat Patagonia och Under Armour.

– Målet med Big DO är att skapa en arena där företag kan vara modiga tillsammans. En experimentverkstad där de kan få hjälp att testa hållbara koncept i liten skala. Här får de en möjlighet att visa att det går att arbeta hållbart med textil och mode, säger Jonas Larsson, lektor vid Textilhögskolan och en av projektledarna för Big DO.

Under Big DO blir deltagarna under sex veckors tid utmanade att ta fram nya idéer och utveckla dessa till färdiga resultat med utgångspunkt från FN:s globala hållbarhetsmål. Målet är att få fram nya produkter och lösningar för en mer hållbar textil- och modebransch. Till sin hjälp har deltagarna Textilhögskolans verkstäder och den kreativa miljön i DO-tank Center samt handledare och tekniker från Textilhögskolan och Smart Textiles.

Stort intresse att delta

Trots pandemin var intresset stort att delta i årets Big DO. Dubbelt så många företag anmälde sig jämfört med 2019 – och inte bara svenska företag. Årets event har spridit sig utanför Sveriges gränser och i år deltar även företag från USA och Sydafrika. Något Jonas Larsson är mycket nöjd med, även om de internationella företagen på grund av pandemin tyvärr får delta digitalt.

– Det känns jätteroligt att företag från hela världen vill vara med! Självklart är det en utmaning att få det att fungera och samordna eventet både på plats och digitalt. Men det har gått över all förväntan, säger Jonas Larsson.

Nytänkande och hållbarhet i fokus

På plats i DO-tank Center finns bland annat Daniel Moe från Moe. Han arbetar till vardags med att skapa kläder utifrån restlager av ulltyger med fokus på ”zero waste”. Hans idé under Big DO är att undersöka filtningstekniker och ”gjuta” olika former och därmed ”återuppfinna” den svenska ullen.

– Filtad ull är ett coolt material, men det kräver mycket manuellt arbete. Utmaningen är att utveckla en automatiserad filtningsprocess. På så sätt hade man kunnat hoppa över flera steg i tillverkningsprocessen, vilket hade gjort ull ännu hållbarare, säger Daniel Moe.

Längre bort i lokalerna finner vi Wendy Heijne från Studio Heijne. Hennes utmaning är att minska spill i design- och produktionsprocessen genom att använda coloreel-tekniken på ett nytt sätt. Det är en ny teknik som används för trådfärgning vid brodyr, men som Wendy Heijne istället vill använda för att ta fram stickade kläder. På så sätt kan hon ta fram många nya spännande designer och plagg, fast utan spill.

– Coloreel är en fantastisk teknik! Genom att använda den går det åt mindre tid, pengar och resurser – med mindre kan jag helt enkelt åstadkomma mer. Min förhoppning är att utveckla en maskin som jag kan använda när jag tillverkar stickade plagg.

Fler borde hoppa på tåget

Både Daniel Moe och Wendy Heijne tycker att fler borde hoppa på tåget och uppmuntrar andra företag att ansluta sig till Big DO.

– Det är en otrolig möjlighet att få vara med i ett sammanhang som spränger gränser. Tillsammans med andra får du möjlighet att tänka nytt och börja förändra ditt sätt. Ju fler som hoppar på tåget och börjar arbeta mer hållbart, desto bättre för alla på lång sikt, säger Daniel Moe.
– Just do it, säger Wendy Heijne.

Del av internationell designkonferens

Big DO-eventet pågår från 23 augusti och sex veckor framåt. Resultaten av Big DO kommer att presenteras under konferensen International Summit 26 Oct 2021 Big DO Design Hackathon senare i år. Resultaten kommer också att göras tilllgängliga i utställningskonceptet Exposé som finns i både fysisk och digital form.

Deltagande företag i Big DO 2021

  • Under Armour
  • Patagonia
  • Shyness
  • Studio Heijne
  • Big Circle
  • Wanda Lephoto
  • Moe
  • Fashion Factory
  • Fashion Agent
  • By Lucas
  • Xzavier Zulu

Fakta

Sveriges regering har gett Högskolan i Borås uppdraget att etablera och leda Textile & Fashion 2030 – den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier. Det femåriga uppdraget drivs av Smart Textiles, en del av Science Park Borås vid Högskolan i Borås, i samarbete med Textilhögskolan, Swedish Fashion Council, RISE Research Institutes of Sweden AB, Svensk Handel och TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag.
Big DO Design Hackathon genomfördes också 2019.

Mer information

Text: Nina Raun Stenberg
Bild: Textile & Fashion 2030