Från nyproducerat till hållbart – årets festivalmerchandise på Way Out West i Göteborg bestod till 100 procent av återbrukade second hand-kläder, tack vare ett samarbete med Science Park Borås, F/ACT Movement, Luger och Göteborgs Stadsmission.
Musikfestivalen Way Out West säljer varje år t-shirtar och tröjor med festivalens logotyp till besökare som vill ha med sig ett bärbart minne hem från Slottsskogen. Nytt för i år var dock att de massproducerade kollektionerna hade bytts ut mot en second hand-marknad där varje plagg var unikt och trycktes på plats – vilket skapade stort intresse!
Genom ett samarbetsprojekt med festivalarrangörerna Luger har Science Park Borås, Göteborgs Stadsmission och F/ACT Movement tagit fram en kollektion av insamlade second hand-plagg som såldes på området som officiellt merchandise. Besökarna hade möjlighet att köpa ett plagg på plats eller ta med egna kläder att få tryckta med festivalens logotyp i Slottsskogen.
70 gånger mindre miljöpåverkan
På så sätt är varenda officiellt merchandiseplagg som sålts på årets Way Out West unikt – och långt mycket miljövänligare än nyproducerade kläder. En återbrukad t-shirt har ungefär 70 gånger mindre miljöpåverkan än en nyproducerad t-shirt.
– Tidigare år har merchandisen varit 100 procent nyproducerad, i år är den 100 procent cirkulärt. Vi har haft specialboxar utställda i våra butiker där vi samlat in plagg från våra kunder som kommer ”pimpas” på plats – vi hoppas att det mottas väl av besökarna! säger Nana Sacko, projektledare på Göteborgs Stadsmission.
”Ville utmana festivalen att tänka större”
Anna Lindgren, projektsamordnare för initiativet hos Science Park Borås, berättar att årets satsning är en naturlig fortsättning på fjolårets pilotprojekt där Science Park Borås tog fram en begränsad kollektion cirkulära funktionärskläder till festivalen.
– Vi ville utmana Luger att tänka större – allt merchandise trycktes på nyproducerade tröjor. Vad händer om man byter ut alla de plaggen till något cirkulärt? säger Anna Lindgren.
Sagt och gjort. På årets festival var merchandisen var med Stadsmissionens hjälp helt och hållet återbrukad.
– Det handlar om att sätta frågan på kartan, säger Anna Lindgren och fortsätter:
– Det här visar att Way Out West bryr sig, att de tänker hållbart och inte producerar nya textilier i onödan – samtidigt som det ger en väldigt personlig vinkel på kläderna som säljs här idag.
F/ACT Movement inspirade
På plats i merchandisetältet var även F/ACT Movement, ett initiativ framtaget av Science Park Borås och Göteborgsregionen, som inspirerade festivalbesökarna att göra hållbara modeval genom att visa på goda exempel och uppmuntra till klimatsmarta lösningar.
Festivalarrangörerna själva var nöjda efter att ha kunnat summera en intensiv helg i Slottsskogen.
– Vi är fantastiskt glada och stolta över att genom det här samarbetet i år gjort festivalens merchandise helt cirkulär. Vi vill göra det vi kan för att hålla nere våra egna utsläpp så mycket som möjligt, men också genom detta samarbete på ett lekfullt sätt utmana bilden av hur klassisk festivalmerchandise ser ut. Att merchandisen såldes i en rasande fart är ju också ett grymt kvitto på att den uppskattades av våra festivalbesökare, säger Liza Nilsson från Way Out Wests festivalledning.
Text: Christian Naumanen
Foto: Vasilios Bartziokas