Mellan 19–29 april kan boråsarna möta ett oväntat fordon på trottoarerna. Då ska nämligen den lilla självkörande leveransroboten Hugo testas. Detta är en del i ett forsknings- och utvecklingsprojekt vid Science Park Borås och Textilhögskolan vid Högskolan i Borås, samt ett internationellt citylogistikprojekt som Borås Stad driver. Testet görs tillsammans med Gina Tricot, Care of Carl, Easycom och Berge Consulting.
Roboten Hugo ser ut som en liten blågrön låda och rullar i lugn takt i upp till sex kilometer i timmen och kan transportera paket upp till 100 kilo. Nu släpps den ut på Borås gator under två veckor. Men den kommer inte att orsaka något trafikkaos då den är mycket artig och stannar och kör runt om det dyker upp något hinder på vägen.
Det blir allt vanligare att handla över nätet. Därmed har leveranser och returer av paket ökat vilket också medför ökad klimatpåverkan. Syftet med leveransroboten Hugo är att undersöka om det går att minska utsläpp, skapa effektivare paketreturer, minska behovet av förpackningsmaterial samt möjliggöra för snabba transporter utanför traditionella öppettider. I utvecklingen av Hugo deltar många olika aktörer bland annat forskare, företag och kommuner.
– Vi har nu kommit ganska långt i projektet som startade 2018. Nu kan vi se om människor interagerar med Hugo som det var tänkt och hur Hugo kan bidra till cirkulära flöden av kläder och på så sätt skapa ett mer resurseffektivt modesystem. Vi kan också undersöka hur Hugo kan hjälpa till med distribution av mat och andra förnödenheter som till exempel medicin, säger Jonas Larsson, universitetslektor inom textilt management vid Textilhögskolan och Science Park Borås.
Hugo har tidigare testkörts i Stockholm och hos Chalmers i Göteborg nu är det dags för Borås. Syftet med testkörningen är att ta reda på hur leveranser och returhantering av modevaror kan effektiviseras, göras mer kundfokuserade, bidra till hållbar utveckling och till en mer attraktiv stadskärna.
– Hugo skapar möjligheter för nya typer av handel och delningsekonomi eftersom den kan röra sig bland fotgängare, kan köras utanför normala arbetstider och körs autonomt. Koldioxidavtrycket är dessutom 500 gånger mindre än för en lätt lastbil. Detta kan också bidra till mer attraktiva stadskärnor eftersom det behövs färre distributionsfordon i centrum, människor kan få mat och andra förnödenheter levererat till sig enklare och billigare, förklarar Carl Berge som driver Hugo Delivery.
Fakta
Projektet började vid Högskolan i Borås och Berge Consulting år 2018, högskolan ledde projektet till en början därefter lämnades projektledarskapet över till Berge Consulting.