Under årets upplaga av musikfestivalen Way Out West arrangerade F/ACT Movement, i samarbete med klimatinitiativet Greentopia ett kreativt område där festivalbesökarna fick uppleva, testa eller på andra handgripliga sätt utforska vad hållbar konsumtion kan innebära.
Way Out West är slut för i år och kanske har årets besökare dragit några fler lärdomar än tidigare för att kunna göra klokare val när de konsumerar kläder till vardags. Festivalen inrymde nämligen inte bara musik, mat och fest utan också en rad olika aktiviteter inom textil- och mode undertecknat projektet F/ACT Movement.
I det vibrerande stråket mellan de stora scenerna Linné och Flamingo uppstod det miljöinriktade området Greentopia, där det bland annat hölls kreativa workshops, remake-skolor och försäljning av upcyclad second hand. I området fanns också en liten scen där experter, företagare och ordkonstnärer höll inspirerande Pecha Kuchas och liveframträdanden som stundtals lockade till sig hundratals besökare.
– F/ACT Movements medverkan på Way Out West ger oss möjligheten att möta intresserade människor och prata om mode och hållbarhet på ett naturligt och inspirerande sätt, säger Adrian Zethraeus, projektledare för F/ACT Movement och fortsätter:
– Genom att få uppleva, klämma på textil och ta del av olika tillvägagångssätt för en mer hållbar konsumtion möjliggör det reella förändringar och beteenden hos individen i förlängningen också normer i samhället. Det vi kommer ta med oss från evenemang som Way Out West blir därför en viktig plattform för den samhällstransformation som ju är helt nödvändig om vi ska nå målen i Agenda 2030.
Läs mer
F/ACT Movement är ett initiativ framtaget av Science Park Borås vid Högskolan i Borås och Göteborgsregionen som handlar om att inspirera konsumenter till att göra hållbara modeval, samt främja en mer klimatsmart produktion av textil.