Flera av Sveriges ledande företag inom fritidskläder och mode, tar nu nästa steg i att gemensamt öka användandet av svensk ull i det som kallas The Swedish wool initiative.
Det är företagen Filippa K och RÖJK Superwear som tillsammans med PEAK Performance, Houdini Sportswear, Gudrun Sjödén, Åhlens, Asket, Acne, Toteme, Fjällräven, Tiger of Sweden och Sandqvist som gemensamt diskuterar möjligheten att köpa in 2,5 ton svensk ull för att utveckla kollektioner i materialet.
Smart Textiles har i ett projekt, finanseirat av Vinnova, tillsammans med Svenska fåravelsförbundet, LRF, Filippa K och RÖJK kartlagt svensk ull och vad som skulle krävas för att mer av den svenska ullen kommer till användning. Kartläggningen har legat till grund för det vidare initiativ som nu tas av företagen.
– Det här är fantastiskt! Att företagen träffas och tar en diskussion om att gemensamt öka användningen av svensk ull är ett stort framsteg som kanske bidrar till att fler får upp ögonen för det här fina materialet, säger projektkoordinator Linda Nydén som varit med och gjort kartläggningen.
-Många förknippar svensk ull med handarbete och hantverk men i och med initiativet kan vi visa att svensk ull har ett bredare användningsområde. De här företagen kan ta den svenska ullen ända in i modehusens finrum.
Tidigare under november månad lanserade Filippa K en tröja i svensk ull kallad Elin och RÖJK Superwear lanserade ull-tröjan Norrby Wool Sweater, gjord i 100% svensk ull.