Nu växlar succéprojektet F/ACT Movement upp och blir nationellt. Kommuner, konsumenter och näringsliv runt om i Sverige ska tillsammans bidra till en mer hållbar konsumtion av textil genom att skapa sina egna F/ACT Movement-noder under ledning av Science Park Borås. De kommuner som deltar kommer att arrangera aktiviteter med fokus på hållbart mode och intresserade företag ska få hjälp att ställa om till mer cirkulära affärsmodeller. Tanken är att privatpersoner ska bli coachade för att lära sig mer om hållbara modealternativ samtidigt som de ska inspirera fler konsumenter att prova på nya sätt för att aktivera sin garderob.
I pilotprojektet F/ACT Movement 2019, som bland annat drevs av Science Park Borås, fick tio privatpersoner, så kallade f/activister, prova på mer hållbar textilkonsumtion. De fick köpstopp för att handla nyproducerat under 6 månader, och fick istället bland annat köpa second hand, laga, och uppdatera sina befintliga plagg, så kallad remake. Deras erfarenheter delades via sociala medier och växte snabbt till en rörelse.
Nu ska nya och fler privatpersoner rekryteras . 18 kommuner runt om i landet är involverade i projektet som initierats av Göteborgsregionen och Science Park Borås, med Naturvårdsverket och Västra Götalandsregionen som finansiärer.
De nya lokala f/activisterna ska få coachning i att pröva nya konsumtionsbeteenden och samtidigt berätta om sin resa i sociala medier. Förhoppningen är att fler konsumenter får fördjupad kunskap och inspiration till att bidra till en mer hållbar konsumtion och att efterfrågan på ett mer hållbart utbud av tjänster och varor ökar.
En annan viktig del i F/ACT Movement handlar om att förmedla kunskap och att öka medvetenheten kring den svenska textilkonsumtionens klimat-och miljöpåverkan. Därför kommer även deltagande kommuner i projektet också att arrangera aktiviteter för allmänheten. Med utgångspunkt i forskning vill projektet skapa en positiv attityd kring mer hållbara alternativ.
-F/ACT Movement kommer att fokusera på hur framtidens modebransch kan möta konsumenternas behov av mer hållbara tjänster och produkter. Visionen är ökad sysselsättning och en utveckling av lokala företag och satsningar. Vi kommer jobba proaktivt med att hjälpa näringslivet i deltagande kommuner att ställa om genom olika insatser. Detta gör vi i samarbet med Marketplace Borås, som har ett brett kontaktnät bland företagen, säger Adrian Zethraeus, projektledare F/ACT Movement och ansvarig för näringslivsutveckling i projektet.
Konsumenter kan göra skillnad
Projektet kommer samarbeta med Textilsmart, en informationskampanj till konsumenter om mer hållbar textilkonsumtion som Naturvårdsverket genomför tillsammans med Kemikalieinspektionen och Konsumentverket. Ett av huvudbudskapen i kampanjen är att konsumenter genom små medvetna val kan göra skillnad.
-Vi behöver återupptäcka, värdesätta och använda det som redan finns, säger Rebecca Uggla, textilexpert på Naturvårdsverket. Ett nationellt F/ACT Movement kompletterar vår informationssatsning och deltagarna får chansen att kreativt undersöka olika möjligheter att njuta av mode och textil på ett mer medvetet sätt. Via Instagram kan alla ta del av spännande utmaningar, värdefulla insikter, reflektioner och konkreta lösningar.
Nya f/activister sökes
Den 18 maj öppnar ansökan för nya deltagare till projektet. På factmovement.se kommer man då kunna skicka in sin ansökan om att bli f/activist, med start i september 2020 och avslut i maj 2021. Utmaningen är att undvika nyköp av kläder under tidsperioden, samtidigt som man får möjlighet att ta del av ett smörgåsbord av hållbara alternativ. Ansökan är öppen 18 – 31 maj.
På Naturvårdsverkets webb kan du läsa hela pressmeddelandet
Här föklaras mer ingående vad F/ACT Movement går ut på
Läs mer om Göteborgsregionen
Läs mer om Textilsmart
Läs mer om Västra Götalandsregionen