Kasserade plagg kan göras trendiga och ge nya affärsmöjligheter

Ett plagg används i genomsnitt två år, innan det kanske skänks bort, eller i värsta fall slängs i soporna. Men i projektet Re:Textile Factory ska nu kunskaper om industriella metoder för att förlänga plaggens användningstid skapas. Ett av målen är nytänkande redan i designprocessen.

Anna Lidström är modedesigner, stylist och konstnärlig ledare inom projektet Re:Textile, som utvecklar strukturer för re-design som affärsmöjlighet. Hon undervisar också i kurser vid Textilhögskolan, och det är hon som står bakom det nya projektet Re:Textile Factory. Projektet är en förlängning av en förstudie finansierad av Vinnova som Re:Textile deltog i för att stödja utvecklingen av maker-rörelsen i Sverige kopplat till hållbar utveckling utifrån textil och mode.

– Det är en förlängning av Re:Textile, säger hon. Jag ser en designutmaning i det som är ratat, och tycker att vi ofta är för trångsynta och inkörda i vissa spår.

Hon har skapat exempelkollektioner som nu finns utställda i Re:Textile Factorys lokal i Textile Fashion Center. Kjolar, toppar och jackor har fått nya uttryck genom brodyr eller glitterstenar. Plagg som egentligen inte hörde ihop i en kollektion kan faktiskt göra det om de får en gemensam nämnare: brodyr, tryck eller något annat.


Plaggen får nytt liv

– I stället för att rea bort överproducerade plagg kan företagen ge dem ett nytt liv, och kanske hitta nya målgrupper, säger hon och visar hur avklippta traditionella arbetsbyxor har blivit tuffa plagg för trendmedvetna tjejer genom att bland annat göras mer figurnära.

Eller ta den sweatshirt i storlek 4XL som fått två  öljetter och en stor metallhake fram, för att skapa en ny siluett och passa på en kvinna i storlek 38. Simsalabim – en representativ topp för damer. Eller jeansjackan som med välplacerade snitt har blivit ett intressant, luftigt plagg med helt annan stil.

Här har förändringarna gjorts på redan färdiga plagg, men det bästa vore om det redan i designprocessen fanns planer för hur plagget ska kunna förändras senare, tycker Anna Lidström.

– Till Re:Textile Factory ska företag, modestudenter eller andra aktörer kunna komma för att utveckla sina idéer och testa om de är genomförbara. Vi erbjuder designteknikerkompetens och ska nu skaffa teknisk utrustning för labbar, till exempel 3D-skrivare och vacuumpress för att pressa ihop olika material.

Projektet syftar till att genom utbildning och systematik för hållbar design förena designprocesser med affärsmodeller och värdekedjor. Det ska också stötta små och stora textil- och modeföretag, liksom maskintillverkare, återvinningsföretag och välgörenhetsorganisationer.

– Jag hoppas på en förändring inom modebranschen så att designutvecklingen ska leda affärsutvecklingen och inte tvärtom.


Days of Knowledge

Projektet ”Re:Textile Factory” finansieras med 564 000 kronor från Sparbanksstiftelsen Sjuhärad. Pengarna delas ut i samband med Days of Knowledge den 19 oktober, en högtid då Högskolan i Borås uppmärksammar forskning och utbildning. Bakom dagen står Högskolan i Borås, Borås Stad, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och Swedbank Sjuhärad.