Vid Science Park Borås arbetar vi varje dag med Agenda 2030-målen som drivkraft!
Med våra samverkansparter inom näringsliv, offentlig sektor samt akademi och civilsamhälle vill vi ligga i framkant när det gäller ekologisk, social och ekonomisk hållbar konsumtion.
Sverige och Västra Götalandsregionen har pekat ut hållbar konsumtion som en nyckel till minskad klimatpåverkan. Därför bedrivs en stor del av arbetet inom verksamhetsområdet konsumtion nära det uppdrag vi har inom Västra Götalandsregionens satsning Klimat 2030. Målet är att påverka företag och konsumenter att öka takten för att uppfylla målen i Agenda 2030.
Strategiskt mål: Att vara en nationellt ledande innovationspartner för en hållbar konsumtion.
Konsumtionsrapporter
Science Park Borås arbetar med att ta fram ny kunskap på områdena textilier, konsumtion och samhällsbyggnad. Sedan 2019 tas årligen fram en rapport på temat hållbar konsumtion i samarbete med Västra Götalandsregionen.
Klicka på respektive bild nedan för att komma direkt till rapporten.
- 2024 års rapport med rubriken ”12 scenarios shaping a sustainable future” bygger på en enkätundersökning med svar från över 1000 invånare med olika bakgrunder och politiska åsikter. Rapporten målar upp en dyster bild av svenskarnas syn på klimatarbetet – men visar samtidigt på hopp och framtidstro.
- 2023 års rapport med rubriken ”Mind the gap(s)” identifierar 15 områden – så kallade hållbarhetsgap – mellan aktörer på olika nivåer i samhället, glapp som behöver överbryggas för att snabba på omställningen till en mer hållbar konsumtion.
I rapporten lyfts bland annat det geografiska gapet, som understryker de globala ojämlikheterna i arbetet för cirkulära materialflöden. Läs mer om den här.
- 2022 års rapport med rubriken ”Sustainable Mindsets” tar sin utgångspunkt i att diskussioner om konsumtion och hållbarhet präglas av ett snävt västerländskt perspektiv. Genom att använda sig av AI-teknik har nyhetsartiklar från hela världen lästs in och analyserats för att skapa en översikt av olika globala perspektiv på hållbarhetsfrågan. Rapporten är framtagen i samarbete med Kairos Future, läs mer om den här.
- 2021 års rapport är en analys av konsumtionstrender som gjorts av Sweco på uppdrag av Science Park Borås. Själva datainsamlingen och AI-analysen gjordes av företaget Dreamify på uppdrag av Sweco. Läs sammanfattande artikel om 2021 års rapport här.
- När Almedalsveckan 2020 ställdes in, ställde Science Park Borås om. Vi arrangerade en heldag med digitala seminarier på temat ”Framtidens Hållbara Konsumtion”. Här hittar du seminarier, slides och rapporten ”Att bryta invanda livsmönster – 2020 års rapport om hållbar konsumtion”
- Tillsammans med Kairos Future och Västra Götalandsregionen utforskades 2019 för första gången framtidens konsumtionsmönster på ett sätt som ingen annan har gjort. Möt framtidens hållbara konsumenter i rapporten som går att läsa här.
Kvarterets Konsumtion 2030
Projektet Kvarterets konsumtion 2030 visar på framtidsscenarios och koncept för cirkulär konsumtion i Västra Götaland. Fokus har varit minskad miljöpåverkan från konsumtion av sällanköpsvaror hos unga vuxna, och projektet har utgått från tre små och medelstora orter – Trollhättan, Kållered och Fristad. Projektet har initierats av Science Park Borås tillsammans med bland andra Chalmers tekniska högskola och Klimat 2030. Läs rapporten framtagen inom projektet här.
Nationell verkstad om hållbar konsumtion och hållbara livsstilar
2019 arrangerade konferensen Nationell verkstad om hållbar konsumtion och hållbara livsstilar i samverkan med Borås Stad, Naturvårdsverket och Konsumentverket.
Läs resultaten från workshops om mode, inredning, kvarterets konsumtion och semester Läs sammanfattningen av konferensen
Lunchseminarier
Våra lunchseminarier är mötesplatser för nyckelaktörer och är alltid öppna att besöka och delta i. Här möter vi ny kunskap och får nya perspektiv, där nya utvecklingsprojekt växer fram genom.
Aktuella projekt och nyheter inom konsumtion:
Rapporten: Så ser konsumenterna på hållbarhet i framtiden
Återbrukade kläder gör avtryck i evenemangsbranschen – kan vinna prestigefyllt pris
Cirkulär affärsmodell för återbruk av möbler i Trollhättan får genomslag
Cirkulär merchandise – ett uppskattat genombrott på Way Out West
F/ACT Movements digitala storytelling uppmärksammad av Kulturfonden för Sverige och Finland
Växande intresse för cirkulära eventkläder – används på Ullevi-konserter i sommar
Läs också om verksamhetsområdena Textil och Samhällsutveckling